Penyakit Kucing Yang Perlu Diperhatikan

Sama seperti manusia, kucing juga kadangkala diserang penyakit. Oleh itu, pemilik kucing perlu memerhatikan kucing milik mereka sekiranya terdapat apa-apa penyakit yang merbahaya kepada kucing itu. Kesakitan yang nampak dari segi fixikal kucing itu, mudah untuk dikesan dan diberi rawatan awal seperti luka, patah tulang dan sebagainya. Sekiranya penyakit-penyakit yang berpunca dari virus, ia agak sukar untuk dikesan dan selalunya memerlukan pantauan awal. Oleh itu, saya akan menyenaraikan beberapa penyakit kucing yang biasa dihidapi tetapi tidak disedari.

1. Diabetes

Selain manusia, kucing juga berisiko menghidap penyakit diabetes sekiranya tiada kawalan terhadap pengambilan makanan yang tinggi karbohidrat. Tambah-tambah lagi kucing yang kurang aktif, berisiko untuk mempunyai lebihan karbohidrat yang tidak diproses menjadi tenaga. Ianya akan mengakibatkan kegemukan dan malas bergerak. Antara simptom awal yang boleh diperhatikan ialah:


  • Kencing berlebihan
  • Nafsu makan berlebihan 
  • Kucing menjadi minum banyak
Bagi menangani penyakit ini, pemilik dinasihatkan memberi makanan mengikut rekemendasi yang sepatutnya yang boleh didapati di klinik haiwan atau carian internet.

Image result for kucing diabetes


2. Feline Leukimia Virus

Penyakit kucing ini sejenis virus yang menyerang sistem kekebalan tubuh badan mereka. Virus Feline Leukemia boleh mengakibatkan pelbagai jenis kanser dan penyakit lain yang berkaitan. Virus ini berasal dari perkongsian makanan dan bekas air yang terkena atau hubungan dengan air kencing, najis dan air liur dari kucing yang dijangkiti.

Penyakit kucing ini juga boleh disebabkan oleh ibu yang dijangkiti dan kemudian dihantar ke janin dalam rahim. Walaupun tanda-tanda itu berbeza dan akan dilihat dalam tempoh beberapa tahun, beberapa gejala yang boleh diiktiraf termasuk:

 

  • Hilang nafsu makan dan penurunan berat badan
  • Pembengkakan kelenjar getah bening
  • Luka kulit, jenis tisu yang tidak normal pada kulit
  • Diare atau cirit birit
  • Anisocoria atau anak mata kanan berbeza mengikut saiz anak mata kiri

Image result for feline leukemia virus kucing"

Vaksin pada kucing boleh mencegah salah satu penyakit kucing ini. Dengan sentiasa memberi perhatian kepada tingkah laku dan kesihatan kucing, kita boleh mencegah penyakit ini.

3. Feline Infectious Peritonitis


Penyakit yang disebabkan oleh virus ini biasanya dipanggil keradangan lapisan rongga perut dan dada. Transmisi berlaku melalui air liur atau najis dan melalui plasenta dari ibu bapa ke anak. Tahap keganasan bergantung kepada sistem imun kucing yang dijangkiti.

Terdapat dua jenis bentuk virus ini, iaitu dalam bentuk basah dan kering. Bentuk basah bermaksud virus melibatkan cecair dalam perut, manakala bentuk kering bermakna ia tidak melibatkan bendalir dalam perut. Virus ini agak berbahaya kerana ia boleh menyebabkan kematian untuk kucing.

Antara gejala yang boleh diperhatikan pada kucing ialah :
  • Hilang selera makan
  • Badan lesu
  • Cirit birit, muntah dan demam
  • Berat badan kurang secara mendadak 
  • Bersin dan mata berair
Pencegahan penyakit ini adalah lebih penting. Jaga kebersihan sangkar kucing dan peralatannya, sentiasa basuh dengan sabun, detergen atau disinfektan. Disinfektan yang murah dan berkesan adalah penyelesaian klorin. Jangan biarkan kucing peliharaan anda terjejas, kerana sehingga kini, vaksin untuk FIP masih belum tersedia di beberapa negara.

Image result for Feline Infectious Peritonitis kucing"

4. Feline Immunodeficiency Virus

Dari nama kita telah melihat bahawa penyakit kucing ini menyerang sistem imun kucing. Malah lebih dahsyat, penyakit ini sama hebatnya dengan AIDS pada manusia. Penyakit kucing ini disebarkan oleh gigitan kucing yang dijangkiti atau kucing ibu yang menghantar janin ke dalam rahimnya. Gejala termasuk:
  • Cirit-birit tidak berhenti
  • Jangkitan pada mulut
  • Hilang selera makan
  • Muncul beberapa masalah pernafasan
Kucing rumah mempunyai risiko yang lebih rendah untuk membangunkan penyakit ini daripada kucing yang lebih kerap di luar. Jika kucing anda terpengaruh, dapatkan rawatan dan nasihat doktor haiwan dengan segera supaya tidak menjangkiti kucing lain.
 

Comments

Popular posts from this blog

Media Sosial Dalam Kalangan Remaja

Mitos Vaksin