Mitos Vaksin

Vaksin mengandungi antigen, yang diperolehi dari sebahagian atau keseluruhan struktur virus atau bakteria yang telah dimatikan atau dilemahkan. Antigen dalam vaksin berfungsi untuk meransang sistem daya lawan jangkitan (sistem imuniti) tubuh membentuk imuniti terhadap jangkitan penyakit khusus. Pada hari ini, kebanyakan vaksin adalah dalam bentuk kombinasi; iaitu beberapa jenis vaksin digabungkan dalam satu suntikan agar kanak-kanak mendapat perlindungan terhadap beberapa jenis penyakit dengan hanya satu suntikan. Ia menjadikan pemberian vaksin lebih praktikal dan kurang menyakitkan. 



Menurut Kementerian Kesihatan Malaysia, bilangan ibu bapa yang enggan mendapat vaksin untuk anak-anak mereka telah meningkat semenjak beberapa tahun kebelakangan ini. Berdasarkan data dari tahun 2016, pengaruh media sosial dan Internet adalah antara faktor utama penolakan vaksin. 

Mitos 1 : Vaksin menyebabkan autisme


Vaksin MMR (Measles, Mumps and Rubella) dikatakan menyebabkan autisme. Ini adalah disebabkan oleh penyelidikan yang diterbitkan pada tahun 1988 yang telah ditarik balik dan nama penyelidik telah dicemari. Akhbar itu menyebabkan wabak demam campak di UK yang mengakibatkan kematian beberapa orang kanak-kanak.



Mitos 2 : Vaksin tidak halal


Halal adalah satu isu besar di Malaysia dengan orang mengharamkan penubuhan tertentu kerana status halal mereka. Sesetengah vaksin seperti polio, rotavirus dan cacar air dianggap mengandungi babi (enzim babi).


Pengeluaran awal vaksin polio oral mengandungi enzim babi yang sangat terhad dan selepas pencairan dengan cecair lain, kepekatan enzim tersebut telah berkurangan dengan ketara. Semua vaksin yang digunakan di Malaysia oleh Kementerian Kesihatan tidak mempunyai kontroversi halal.


Mitos 3 : Lawan jangkitan yang diperoleh secara semulajadi lebih baik dari imunisasi


Bagi menghasilkan perlindungan (imuniti) secara semulajadi terhadap penyakit tertentu, seorang kanak-kanak perlu dijangkiti oleh bakteria atau virus tersebut, dan sembuh sepenuhnya dari jangkitan itu. Dalam proses tersebut, kanak-kanak berisiko untuk mengalami komplikasi jangkitan yang boleh mengancam nyawa. Vaksin, sama ada yang berunsurkan bakteria atau virus yang telah dimatikan atau dilemahkan memberi perlindungan setaraf dengan perlindungan (imuniti) semulajadi hasil dari jangkitan, tanpa perlu melalui risiko komplikasi jangkitan. 

Vaksin menggunakan tindakbalas semulajadi tubuh terhadap jangkitan untuk merangsang sistem daya lawan jangkitan (imun). Maka sekiranya seseorang terdedah kepada patogen tertentu pada masa hadapan, sistem imun individu tersebut akan ‘mengenali’ patogen tersebut dan menghasilkan tindakbalas yang berkesan bagi menyekat jangkitan tersebut atau mengurangkan keterukan gejalanya.


Sekiranya tidak dibendung, masalah ini mungkin akan mendatangkan kesan-kesan yang lebih buruk daripada keadaan yang sedang kita saksikan hari ini seperti kes penyebaran wabak polio di Filipina setelah beberapa tahun negara tersebut tidak mempunyai rekod wabak tersebut. Wabak tersebut tersebar disebabkan tanggapan golongan anti-vaksin enggan mendapatkan imunisasi untuk penyakit tersebut.

Oleh itu, mesej yang jelas lagi tepat adalah sangat penting untuk menyanggah tanggapan-tanggapan yang salah, di samping memastikan kita membuat keputusan berkaitan imunisasi berdasarkan maklumat dan bukannya emosi.


Sumber : Soalan Lazim Mengenai Vaksin dan Imunisasi (Kementerian Kesihatan Malaysia)
https://my.theasianparent.com/kepentingan-vaksin-mitos-vaksin-dan-fakta






Comments

Popular posts from this blog

Media Sosial Dalam Kalangan Remaja

Penyakit Kucing Yang Perlu Diperhatikan